Våre etiske retningslinjer
Maestro sin virksomhet krever tillit fra kunder, myndigheter, aksjonærer og samfunnet for øvrig. For å få tillit er vi avhengig av profesjonalitet, dyktighet og høye etiske standarder på alle nivåer. Dette gjelder både for konsernets forretningsdrift og måten hver enkelt av oss opptrer på.
Menneskerettigheter og arbeidskraft
Maestro er forpliktet til å drive sin virksomhet med respekt for alle internasjonalt anerkjente menneskerettigheter, inkludert de som er fastsatt i den Internasjonale menneskerettighetsloven og de grunnleggende konvensjonene fra den internasjonale arbeidsorganisasjonen. Maestro er dedikert til konsekvent å følge FNs veiledende prinsipper for virksomhet og menneskerettigheter og de ti prinsippene i FNs Global Compact.
Maestro sikrer aktivt at leverandører og partnere respekterer menneskerettighetene ved å håndheve sine innkjøpspolicyer.
Diskriminering
Som arbeidsgiver er Maestro forpliktet til mangfold og ikke-diskriminering basert på kjønn, etnisitet, nasjonalitet og seksuell legning. Vi er også imot diskriminering i forbindelse med lønn.
I Maestro viser vi toleranse for ansattes og andre interessenters holdninger og meninger. Ingen skal diskriminere eller trakassere sine kolleger, partnere, kunder eller andre interessenter. Alle som føler seg diskriminert eller trakassert skal tas på alvor. I forbindelse med tjenesteoppdrag, for eksempel på tjenestereiser, skal ansatte ikke opptre på en måte som kan krenke menneskeverdet.
Varsling
Ledere på alle nivåer har et spesielt ansvar for å sikre at deres medarbeidere oppfører seg i samsvar med Maestros etiske verdier. Ledere er ansvarlige for å rapportere brudd på etiske verdier og disse etiske retningslinjene til dagligleder.
Konfidensialitet av informasjon
Alle ansatte og andre som opptrer på vegne av Maestro har lovpålagt taushetsplikt om kunder, ansatte og andre forretningsmessige eller private forhold som de blir kjent med i forbindelse med sitt arbeid. Dette gjelder med mindre de er forpliktet eller oppfordret til å utlevere informasjon i henhold til lov eller interne retningslinjer.
Det er den enkeltes ansvar å behandle opplysninger korrekt.
Miljø, helse og sikkerhet
Maestro har etablert prosesser og retningslinjer for å ivareta ansatte og deres arbeidsmiljø. Alle ansatte har ansvar for felles trivsel og et godt arbeidsmiljø. Ledelsen har også ansvar for en trygg og sikker arbeidsplass.
Økonomisk kriminalitet og korrupsjon
Maestro har nulltoleranse for alle former for korrupsjon. Korrupsjon undergraver legitim forretningsvirksomhet, er en konkurransevrider, ødelegger omdømmet til selskaper og enkeltpersoner, fører til fengselsstraff og annet sivilt og strafferettslig ansvar, og hindrer respekt for menneskerettighetene. Derfor må vi alltid overholde gjeldende lovgivning på området og aldri tilby eller akseptere noe som kan reise tvil om vår profesjonalitet og vår etiske måte å drive forretning på.
Hvitvasking skjuler den ulovlige opprinnelsen til utbytte fra kriminell aktivitet som narkotikasmugling, terrorisme, korrupsjon og skatteunndragelse. Kriminelt utbytte inkluderer ikke bare penger, men alle former for eiendeler, fast eiendom og immateriell eiendom som oppstår fra kriminelle aktiviteter.
Maestro er forpliktet til å overholde alle lover om hvitvasking av penger. Vi driver kun forretninger med anerkjente kunder og forretningspartnere som er involvert i legitime forretningsaktiviteter.
Code of conduct
Maestro business requires trust from customers, authorities, shareholders and society at large. In order to gain confidence, we are dependent on professionalism, skill and high ethical standards at all levels. This applies both to the Group’s business operations and the way in which every one of us acts.
Human rights and labor
Maestro is commited to conducting its business with respect for all internationally recognized human rights including those set out in the International Bill of Human Rights and the fundamental International Labor Organization conventions. Maestro is dedicated to consistently following the United Nations Guiding Principles on Business and Human Rights and the ten principles of the United Nations Global Compact.
Maestro actively ensures that suppliers and partners respect human rights by enforcing its procurement policies.
Discrimination
As an employer, Maestro is committed to diversity and non-discrimination based on gender, ethnicity, nationality and sexual orientation. We also oppose discrimination in connection to pay.
In Maestro we demonstrate tolerance for employees’ and other stakeholders’ attitudes and opinions. No one shall discriminate or harass their colleagues, partners, customers or other stakeholders. All those who feel discriminated or harassed shall be taken seriously. In connection with service assignments, for example on business trips, employees shall not behave in a manner that can violate human dignity.
Report on breaches
Managers at all levels have a special responsibility to ensure that their own and their subordinates’ behaviour is in accordance with Maestro ethical values. Managers are responsible for reporting violations of ethical values and this Code of Conduct to the CEO.
Confidentiality of information
All employees and others who act on behalf of Maestro have a statutory duty of confidentiality concerning customers, employees and other business or private matters that they become acquainted with in connection with their work. This applies unless they are obliged or encouraged to disclose information by law or internal guidelines.
It is the individual’s responsibility to process information correctly.
Environment, health and safety
Maestro has established processes and guidelines for safeguarding employees and their working environment. All employees are responsible for common well-being and a good working environment. The management is also responsible for a safe and secure workplace.
Economic crime and corruption
Maestro has zero tolerance for all forms of corruption. Corruption undermines legitimate business activities, distorts competition, destroys the reputation of companies and individuals, leads to prison sentences and other civil and criminal liability, and prevents respect for human rights. Therefore, we must always comply with anti-corruption laws and never offer or accept anything that could cast doubt on our professionalism and our ethical way of doing business.
Money laundering hides the illegal origin of proceeds from criminal activity such as drug trafficking, terrorism, corruption and tax evasion. Criminal proceeds include not only money, but all forms of assets, real estate and intangible property arising from criminal activity.
Maestro is committed to complying with all money laundering laws. We only conduct business with reputable customers and business partners who are involved in legitimate business activities.