Ny skattemelding – det kan vi!
Ofte stilte spørsmål
JA, selvfølgelig!
Ja, absolutt alle skattytere skal over på ny skattemelding for inntektsåret 2023. Skatteetaten vedlikeholder ikke lengre gammel løsning, og de har allerede omfordelt de ressursene som tidligere har jobbet med gammel skattemelding. Bare for å understreke: Det er ingen vei tilbake, 100% av skattytere (det være seg både lønnstakere og pensjonister, personlig næringsdrivende, selskap med deltakerfastsetting, upersonlige selskap og absolutt alt av særskatt) vil måtte levere ny skattemelding for inntektsår 2023.
Det korte svaret er ALLE
Det lange svaret er:
Med gammel skattemelding leverte man skattemelding, næringsoppgave og eventuelle tilleggsskjema. Med ny skattemelding er det kun to dokumenter som skal leveres; skattemelding og næringsspesifikasjon. Det finnes tre forskjellige skattemeldinger, henholdsvis 1) skattemelding for lønnstakere, pensjonister og personlig næringsdrivende, 2) skattemelding for upersonlige selskap og 3) selskapsmelding for deltakerlignede selskap. Disse tre skattemeldingene har en felles næringsspesifikasjon. Både skattemeldingene og næringsspesifikasjonene er inndelt etter tema, i stedet for den gamle skjemainndelingen.
i. Full implementering av alle tema i skattemelding for lønnstakere, pensjonister og personlig næringsdrivende, herunder:
1. Bank, lån og forsikring
2. Bolig og eiendeler
3. Arbeid, trygt og pensjon
4. Familie og helse
5. Finans
6. Gave og arv
7. Næring
8. Metode for å unngå dobbeltbeskatning (fradrag i norsk skatt)
9. Deltakers andel
10. Skattefunn
11. Andre forhold, som for eksempel utflyttingsskatt, skattemessig utflytting, skattebegrensning og annen inntekt
ii. Full implementering av alle tema i skattemelding upersonlig, herunder:
1. Selskapsopplysninger
2. Inntekt og underskudd
3. Eiendom
4. Finansielle produkter
5. Konsernbidrag
6. Fremførbart underskudd
7. Rentebegrensning
8. Skattefunn
9. Deltakers andel
10. Samlet verdi bak aksjene i selskapet
11. Metode for å unngå dobbeltbeskatning (Fradrag i norsk skatt)
12. Inntekt og underskudd for sokkel (petroleum)
13. Kraftverk
14. Rederiskatteordning
15. Havbruk
16. Forhold tilknyttet skog
17. Svalbard
iii. Full implementering av alle tema i selskapsmelding for deltakerlignede selskap, herunder:
1. Selskapsopplysninger
2. Inntekt og underskudd
3. Formue og gjeld
4. Eiendom
5. Finansielle produkter
6. Opplysninger om eierforhold
7. Deltakers andel
8. Kildeskatt
9. Rentebegrensning
10. Metode for å unngå dobbeltbeskatning (Fradrag i norsk skatt)
11. Skattefunn
12. NOKUS
13. Forhold tilknyttet skog
iv. Full implementering av alle tema i næringsspesifikasjonen, herunder:
1. Resultatregnskap
2. Balanseregnskap
3. Midlertidige forskjeller
4. Permanente forskjeller
5. Avskrivninger
6. Gevinst- og tapskonto
7. Egenkapitalavstemming
8. Ytelser fra eller til selskapet
9. Skattemessig verdi av kundefordringer
10. Spesifikasjon av varelager
11. Overnattings- og serveringssteder
12. Drosje- og godstransport
13. Samvirke
14. Anleggsmidler for kraftverk og petroleum
15. Kraftverk
16. Havbruk
17. Forhold tilknyttet bank, forsikring og IFRS
18. Uttak av eiendel fra norsk område
19. Kontrollerte transaksjoner
20. Utenlandske selskap
21. Skogbruk
22. Motorkjøretøy
23. Beregnet næringsinntekt
24. Beregnet personinntekt
25. Gjeld og formue fra næring
v. Enkelte temaer vil tillegges dersom Skatteetaten åpner opp for at disse skal sendes inn (for eksempel lønns- og pensjonskostnader som pr. 12. oktober 2023 er uavklart).
Det er viktig å være klar over at enkelte skjemaer fra RF-løsningen er utgått og eller flyttet. Maestro Årsoppgjør sikter på full implementering av ny skattemelding og næringsspesifikasjon, for absolutt alle forhold og tema. Finnes det likevel et tema du savner, ta gjerne kontakt for mer informasjon.
I Maestro Årsoppgjør støttes alle virksomhetstyper. Det vil si:
i. Øvrig selskap (Dette tilsvarer alle selskapstyper som tidligere leverte skattemelding RF-1028 med næringsoppgave 2, med unntak av særskatteområdene som har egne virksomhetstyper)
ii. Selskap med deltakerfastsetting
iii. Enkeltpersonforetak
iv. Bank og finansieringsforetak
v. Livsforsikringsforetak og pensjonskasse
vi. Skadeforsikringsforetak
vii. Samvirkeforetak
viii. Petroleumsforetak
ix. Vannkraftverk
x. Rederi
xi. NOKUS
xii. I tillegg har vi vår egen versjon av skattemelding for lønnstakere og pensjonister
Vi støtter alle regnskapsplikttyper:
i. Full regnskapsplikt: Dette tilsvarer forhold som tidligere ble levert med næringsoppgave 2, 4 (bank), 6 (livsforsikring), 7 (skadeforsikring) og næringsoppgave for petroleum. Altså næringsdrivende som har bokføringsplikt og full regnskapsplikt og som må utarbeide Årsregnskap til Regnskapsregisteret. Disse rapporterer resultatregnskap og balanse basert på regnskapsmessige prinsipper.
ii. Begrenset regnskapsplikt: Dette tilsvarer forhold som tidligere ble levert med næringsoppgave 5. Altså næringsdrivende som har bokføringsplikt og begrenset regnskapsplikt og som må utarbeide Årsregnskap etter regel om begrenset regnskapsplikt til Regnskapsregisteret. Disse rapporterer resultatregnskap og balanse basert på skattemessige prinsipper.
iii. Ingen regnskapsplikt: Dette tilsvarer forhold som tidligere ble levert med næringsoppgave 1. Altså næringsdrivende som har bokføringsplikt, men ikke regnskapsplikt. Disse rapporterer resultatregnskap og balanse basert på skattemessige prinsipper.
Ja, helt klart!
Ja, det gjør vi!
Man kan foreta revisorsignatur både fra det innsendte datasettet/klienten. Og man kan også foreta revisorsignatur fra Altinn-oversikten vår i sky. Altinn-oversikten i sky er en totaloversikt over alle klientene du har rettighet til hos Altinn, uavhengig av hvilket fagsystem de er innsendt fra. Her kan du ta utskrift av de innsendte dataene og foreta både foretakssignatur og revisorsignatur.
Kort svar: Selvfølgelig!
Langt svar: Vårt hjelpesenter og våre hjelpefiler fylles stadig på med ofte stilte spørsmål og gode råd og veiledninger til både skattemeldingen og alt annet innhold i Maestro Årsoppgjør. Vi jobber dessuten intensivt med å legge inn hjelp direkte i programmet, så du får den akkurat der du trenger den. Vi jobber også med våre egne veiledninger og kontrollmeldinger for å gi enda mer direkte hjelp, som et supplement til Skatteetatens valideringstjeneste. Vi legger opp til mest mulig automatisk utfylling av verdier og foreslår posteringer og disponeringer. For nye kunder lager vi gode importmuligheter, både fra andre fagsystemer og fra Altinn og for eksisterende kunder konverterer vi alle data som vi kan ta med oss fra gammel skattemelding. Vi legger stor vekt på brukervennlige skjermbilder med tips og hjelp, og samtidig vektlegger vi at det skal være gjenkjennbart sammenlignet med gammel skattemelding. Det er tross alt fortsatt en skattemelding.
I Maestro Årsoppgjør lager vi forskjellige utskrifter for ulike formål.
i. Vi har en fullstendig rapport som viser nøyaktig hvilke data som skal sendes inn eller er innsendt på klienten. Denne kan man selvfølgelig ta ut i PDF-format, og det er også mulig å hente ut denne for hver innsending som er foretatt. Er det gjort flere innsendinger på en klient, vil man altså ha historikken for innsendinger på gjeldende inntektsår.
ii. Vi har egne utskrifter av skjermbildene, per tema. I Maestro Årsoppgjør finnes det mye mer data enn det som faktisk sendes inn til Skatteetaten, for eksempel spesifikasjoner for en post eller alt om utsatt skatt. Dette lager vi egne utskrifter på, slik at også grunnlaget for de innsendte dataene kan dokumenteres, og dermed også lettere kontrolleres av for eksempel partnere som ikke nødvendigvis ser på dataene som ligger i programmet.
iii. Vi lager nøkkeltallsutskrift for skattemeldingen, slik at du enkelt kan gi klientene en lettlest oversikt over de viktigste aspektene i skattemeldingen
iv. Vi håper også å kunne utarbeide noen egne rapporter hvor det er trukket ut de viktigste aspektene fra ulike tema for å lette kontrollarbeidet.
Nei
Det vil bli noen endringer i skjermbildene og utskriftene i Maestro Årsoppgjør, men de største endringene er nok i forbindelse med innsending og valideringstjenesten til Skatteetaten.
i. Skjermbilder: Det er viktig for oss å påpeke at selv om det finnes en del endringer med overgangen til ny skattemelding, så jobber vi for at det samtidig skal fremstå gjenkjennelig, det er tross alt fortsatt en skattemelding. Som følge av ny skattemelding, og løsrivelsen fra RF-skjemaene, står vi nå mer fritt til å utforme programmet slik vi mener skatt burde være; effektivt, oversiktlig og lettfattelig. I oppussingen vi nå holder på med er målet vårt å øke gjennomsiktigheten for å gi brukeren mer kontroll og forståelse av verdiene som skal sendes inn med skattemeldingen. Dette gjør vi ved å legge kontroller, spesifikasjoner, tips og hint direkte i skjermbildene der du jobber. Vi jobber også med flere utskrifter til de forskjellige formålene, som dokumentasjon og kontroll. Du kan se eksempler på våre skjermbilder her.
ii. Validering: Valideringstjenesten til Skatteetaten vil sjekke at beregninger og opplysninger er riktig, og det er et høyere krav til sammenheng mellom de ulike temaene. Det er viktig å ha i bakhodet at formålet med kontrollene som utføres er at skattemeldingen og næringsspesifikasjonen skal være korrekt, og at en skattemelding som har validert ok derfor har en viss kvalitet. Vi jobber dessuten med å skrive om valideringsmeldingene med Maestro-magi slik at de skal være lettleste og enkle å forstå.
iii. Innsending: Det er et nytt skjermbilde for innsending av ny skattemelding, og med ny skattemelding benyttes pålogging med ID-porten for innsending og valideringstjenesten, samt en av følgende roller: Skatteforhold for privatpersoner (A0282), Begrenset signeringsrett (SISKD), Regnskapsfører med signeringsrett (A0239), Regnskapsfører uten signeringsrett (A0240), Ansvarlig revisor (A0237), Revisormedarbeider (A0238) og Kontaktperson for NUF (KNUF)
Alle verdier vi kan ta med fra gammel skattemelding vil vi ta med over til ny skattemelding når du åpner versjon 36 for første gang. Har klienten for eksempel opprettet mange saldoskjemaer, konsernbidrag, skjema for rentebegrensning osv., så vil alt dette følge med til ny skattemelding. Dette gjorde vi også for de som benyttet ny skattemelding i versjon 35 (inntektsår 2022). Det finnes dog noen få verdier vi ikke kan ta med oss videre. Dette gjelder hovedsakelig justeringsfelter, spesielt i midlertidige forskjeller. I midlertidige forskjeller er det kun automatisk kobling av verdier for utgående verdier på skattemessig verdi på driftsmidler, regnskapsmessig og skattemessig verdi på varebeholdning, skattemessig verdi på kundefordringer og positiv og negativ saldo på både tømmer- og gevinst- og tapskonto. Dette fordi valideringstjenesten krever at disse verdiene er de samme som det i tilhørende temaet.
Vi opplever at enkelte dessverre har en misoppfatning om hvilke opplysninger som utgår og ikke utgår med ny skattemelding. Det stemmer at alle RF-skjema utgår, men fortsatt skal mange av opplysningene man tidligere sendte inn via RF-skjema også sendes inn med ny skattemelding. Skjema RF-1217 for midlertidige forskjeller utgår, men man skal fortsatt sende inn tilsvarende opplysninger. Tilsvarende gjelder for eksempel skjema RF-1359 Finansielle produkter og RF-1098 Formue av næringseiendom. Eksempler på skjema som faktisk utgår for upersonlige selskap er RF-1189 Utleie av fast eiendom og RF-1125 Bruk av bil, merk at disse opplysningene fremdeles skal leveres for personlig næringsdrivende. Det er dessuten slik at innholdet i de ulike temaene kan være noe redusert sammenlignet med det tilsvarende RF-skjemaet. Feltene i for eksempel RF-1177 Landbruk er drastisk redusert, og som hovedregel sender man ikke lengre inn fjorårstall (unntaket fra dette er inngående verdier i tema som midlertidige forskjeller, avskrivninger og gevinst- og tap). Enkelte steder er det også gjort om på den måten at Skatteetaten kun krever at en sum sendes inn, men da vil man fremdeles gjerne finne igjen spesifikasjonspostene i Maestro Årsoppgjør slik at utfylling blir lettere.